Husker du første Tons Of Rock?

image

Hvorfor skal jeg gi en festival som i utgangspunktet ikke er min musikksjanger terningkast seks? Kanskje fordi jeg er 2 % innhabil, fordi jeg liker Halden og fordi 40 % av omgivelsene bare er magiske.

At Norges viktigste anmelder, Asbjørn Slettemark fra NRK, slenger noen ord til meg på avslutningsdagen, om at dette er en av de råeste arenaene han har vært bort i, spiller ingen rolle for min anmeldelse.

Jeg henter akkrediteringen min rundt klokken 14 og får en god smakebit av Warp Riders i teltet før jeg tar turen innom venner som har ankommet havna med en tresnekke. Når vi etter et par øl og en pizzabit på havna, tok den ”heavy” turen opp mot den mektige festningen, så var kulissene til premieren på en av de viktigste festivalene i Norge, det råeste man kan oppdrive.
At Fredriksten festning er den viktigste grunnen for at vi i Norge i dag ikke snakker svensk, gjør at området selvfølgelig har et historisk sus over seg. Tons of Rock er historisk i Norge. Fordi dette er det største enkeltarrangementet innenfor metallsjangeren i dette landet. Også størst i Østfold av festivaler og selvsagt i ”lille” Halden.

Denne perla av en by i enden av Iddefjorden skulle tilby noe av det hardeste som finnes innenfor musikk. Her skulle festningen regelrett bli ”voldtatt” av det råeste som finnes, uten at det falt et sandkorn fra festningen. For det kan jeg si som Oslogutt, at et mektigere konsertområde enn Fredriksten festning finnes ikke i Norge, eller så mange andre steder i verden. At festningen er det 10. mest besøkte stedet i Norge, før Lofoten og mange andre steder, forklarer hvorfor det er et genialt festivalområde. Kontrastene er store når Boney M synger på samme sted under Allsang på Grensen om to uker. Perfekt, spør du meg!

Etter den mektige bestigningen opp til festningen, så er det Sepultura som bare kliner til meg gjennom inngangen. Det er rått, ikke noe annet ord enn rått. De hpar ikke rukket å bli ferdig før Backstreet Girls drar til på den østre scenen. Genialt oppsett av arrangørene. Så bare drar boogierock-bandet fra Oslo i gang og man tenker at nærmere AC/DC kommer man ikke med norske røtter. Solnedgangen over festningen gir det hele en euforisk opplevelse. Jeg skal ikke anmelde de enkelte artistene, for det har jeg for lite kunnskap til. Jeg visste at Anthrax og Slayer, ved siden av Metallica og Megadeth, er kjent som «de fire store» innen thrash metal. Men jeg kan anmelde hva alle sa og det var jo bare bra. Hva jeg opplevde, som er en Kraftwerk-gutt, var at dette var dagen jeg kunne digge sinna-musikk med de snilleste menneskene i verden. Noen få barnesykdommer får ikke terningen til å trille mot annet enn seks. Hvis ikke Tons of Rock blir et årlig arrangement på festningen, blir jeg utrolig lei meg.

Takk for en minneverdig opplevelse!

En reaktion på ”Husker du første Tons Of Rock?

  1. Ping: Tons Of Rock – En studie i ROCK! | helt seriost's Blog

Kommentera

